Selectieprocedure jeugdteams

24-3-2014
MHC Ede wil dat iedere jeugdspeler kan sporten op het niveau dat bij hem of haar past.  Wij leggen graag uit hoe de teamindeling tot stand komt.

De selectieprocedure
Tijdens het seizoen worden spelers door verschillende personen geobserveerd en beoordeeld (oa. de coaches, trainers, T&O). Deze beoordeling wordt vanaf het seizoen 2014-2015 bijgehouden in de Hockey Academy; het platvorm dat door de trainers en coaches van MHC Ede gebruikt wordt bij het voorbereiden van hun trainingen/wedstrijden en het registreren van aanwezigheid.

Deze tussentijdse beoordelingen worden in aanloop naar de selecties toegelicht aan de lijncoördinatoren en T&O en dit resulteert in een voorlopige teamindeling. Tijdens de selectietrainingen worden al deze bevindingen waar nodig getoetst en spelers met elkaar vergeleken. In de weken daarna worden enkele spelers nog eens goed bekeken tijdens de training en/of wedstrijd.

Beoordelingscriteria
De spelers worden beoordeeld t.o.v. hun team/leeftijdsgenoten en het niveau van het spel op zaterdag. Dit doen we oa aan de hand van onderstaande indicatoren;

• Maakt de speler motorisch gecontroleerde bewegingen en heeft de speler snelheid?
• Is de speler in staat om technische oplossingen te gebruiken voor bepaalde vormen van weerstand?
• Is de speler gemotiveerd, actief betrokken (bij balbezit en niet balbezit) en toont hij/zij discipline en wilskracht?
• Heeft de speler spelinzicht en gaat hij/zij effectief om met balbezit en niet-balbezit
• Hoe is de fysieke gesteldheid van de speler?

Tevens is de opkomst en inzet tijdens de reguliere trainingen een belangrijk gegeven bij de uiteindelijke teamindeling.