Edestad.nl: De hockeymannen van de toekomst

22-4-2014
EDE - Het Edese hockey zit in de lift. Bij de mannen mogen we gerust spreken van superlift. Evenals twee jaar geleden speelt de A- en B-jeugd in de landelijke competitie tegen de grote clubs uit het Nederlandse hockey.

En wederom zijn er kansen het toetje van de competitie mee te gaan pikken, de play-offs voor het landskampioenschap.  ,,We hebben toen twee fantastische wedstrijden tegen HDM gespeeld en dat smaakte zeker naar meer", aldus Rens-Jan Bakker van het huidige A1.

Met de doorstroom van deze 'nieuwe generatie' jeugdspelers naar het vlaggenschip van de MHC Ede gaat de energie die reeds jarenlang in de jeugdopleiding wordt gestopt zich uitbetalen. Het nieuwe gezicht van de mannen hoofdmacht begint zich af te tekenen en menigeen vraagt zich af waartoe dit alles de komende jaren kan gaan leiden.

Vanuit de technische staf wordt erkend dat er weer met een schuin oog naar boven kan worden gekeken, maar realisme is op zijn plaats. Waar de selectie voor volgend jaar overloopt van kwaliteit is er ook sprake van een onbalans tussen ervaring en jeugdig enthousiasme en talent. Met name de leeftijdsgroep boven 25 jaar is ondervertegenwoordigd en dat is vanuit de jeugd niet zomaar op te lossen.

Instroom

Ewout Schröder, Technisch Directeur hierover: ,,We hebben na de winterstop kunnen zien waartoe het mannenteam in staat is. De hoofdmacht gecombineerd met structureel vier A-spelers heeft met een indrukwekkende reeks overwinningen klassebehoud veilig gesteld. De komende weken zullen we ook andere jeugdspelers een kans geven en bouwen aan het team van de toekomst. Met de interne doorstroom zit het duidelijk wel goed, maar voor meer continuïteit en een groter leereffect is instroom van twee ervaren spelers van belang. Maar dat is lastiger te organiseren dan het opleiden van de eigen jeugd."

Stiekem wordt door de Edese hockeyers gehoopt op de terugkeer van 'hun' Joost van den Berg, oud hockeyer van de club en vorig jaar nog landskampioen met Rotterdam. Eén van de opties is zijn carrière af te sluiten bij zijn oude club, liet van den Berg recent nog optekenen in het AD.

De uiteindelijke keuze zal in belangrijke mate afhangen van de situatie rond zijn werk, maar coach Martin de Ridder zou dit eventuele 'Frank Rijkaard-scenario' wel zien zitten.

Goede mix

Al met al ziet de toekomst voor MHC Ede er zonnig uit. Want naast de goede perspectieven voor het tophockey en de junioren zitten ook de jongste jeugd en het ouderenhockey in de lift. Een mooie mix van recreatie, topsport en gezelligheid aan de Bosrand in Ede.

Meer informatie over MHC Ede op www.mhc-ede.nl