In memoriam Guido van Nuffelen

18-7-2014

In memoriam Guido van Nuffelen

Toen Guido A-junior lid werd van MHC Ede stond hij binnen enkele weken als vaste keeper onder de lat bij jongens A1. Niet dat ze in die tijd konden hockeyen in de A1, maar het keepen was Guido gewoon aangeboren.

Guido en de hockeyclub Ede waren een match. In zeven jaar tijd promoveerde Heren 1 met Guido als sluitpost van de derde klasse naar de overgangsklasse. Behalve dat hij een van de animators was van de succesvolle groep groeide hij uit tot een heus clubicoon, waar menigeen speciaal voor naar de Bosrand kwam.

Ook werd in de jaren 80 tweemaal het zaalkampioenschap in de overgangsklasse behaald (In die tijd was de overgangsklasse in de zaal de klasse direct onder de landelijke hoofdklasse). De thuiswedstrijden in de Reehorst waren stijf uitverkocht en er was destijds menig supporter die maar voor één ding kwam, Guido zien keepen. Legendarisch zijn de wedstrijden tegen Groninger Studs, die met Carel Roessingh de keeper van het Nederlands zaalteam in de gelederen hadden. Na afloop van deze beladen maar prachtige wedstrijden vroegen velen zich af in welke goal die keeper van Oranje nou eigenlijk had gestaan. Het mooiste compliment kwam misschien wel van de Studs zelf, die ook niet durfden te zeggen wie nou de beste keeper in het hok had.

Na zijn actieve keepersloopbaan heeft Guido nog een aantal jaren het vriendenteam Heren 3 gecoacht. Na voor zijn werk verhuisd te zijn naar Voorhout bleef hij in de weekenden zijn oude maten bezoeken in Ede en was hij altijd een groot stimulator voor zijn opvolgers in de goal.

Toen Rik en Josien waren geboren en zijn carrière een vlucht nam kreeg Guido de spierziekte ALS. Uiteindelijk heeft dit Lies, Guido en de kinderen teruggebracht naar Ede, waardoor Rik en Josien nu lid zijn van onze club.

De laatste jaren woonde Guido in een verpleeghuis in Arnhem, waar van tijd tot tijd de sterke verhalen uit de turbulente periode bij onze club hem nog enige afleiding brachten.

Na meer dan 10 jaar te hebben gestreden is Guido op 15 juli rustig overleden. MHC Ede verliest een icoon. Wij wensen Lies, Rik en Josien alle sterkte.

Het bestuur en oud Heren 1.