High School Hockey: topsport in de dop?

24-1-2017

‘Het Pallas’ staat bekend om haar affiniteit met sport en in het kader van Top Sport Klas biedt zij sinds dit schooljaar ook hockey aan.

MHC Ede voorzitter Alex Kiffen: ‘Wij besteden veel aandacht aan jeugd, zowel in de breedte als aan tophockey. Dankzij de samenwerking met de Top Sport Klas van het Pallas Athene – met een hart voor sport en bewegen – zullen we méér jeugd uit de regio voor het hockey interesseren.

Sport is goed voor de school­presta­ties van kinderen. Vol­gens onder­zoek­ers van het VU Medis­che is er een posi­tieve relatie tussen lichaams­be­weg­ing en leer­presta­ties. Er meer bloed en zuurstof in de herse­nen en dat bevordert leerprestaties.

Met veel enthousiasme vertelt Alex Kiffen over de opleiding: "Een goed opgebouwd trainingsprogramma samenstellen is een vak op zich. Onze expertise zorgt ervoor dat de school hoogstaande hockeylessen kan aanbieden, uiteraard in overleg met Het Pallas. De training is op de hockeyvelden van Ede en alle faciliteiten van de club staan ter beschikking. De kinderen hoeven geen lid te zijn van MHC Ede.

Juist voor deze trainingen is gekozen voor twee toptrainers van de club, Anko Teulen en Lucas Westra. Het gaat vooral om het bijbrengen van techniek, individueel beter worden en dit benutten in de eigen teamsituatie.”

De ervaringen van leerlingen spreken voor zich:

Kiki: "Ik vind het heel leuk. Ik heb er voor gekozen om beter te worden in keepen. Graag wil ik in een eerste of tweedelijns team spelen, dus ik hoop dat deze extra trainingen via het Pallas daar bij gaan helpen.  Mijn schoolprestaties lijden er niet onder en het is goed te combineren, ze houden er in het rooster dan ook rekening mee. Het is ook nog eens heel gezellig en we hebben een leuke groep”

Daynah: "Met SHS wil ik bereiken dat ik in een hoger team kom en dat ik technisch beter word. SHS heeft een positieve invloed op mijn cijfers en ik vind het superleuk en merk dat ik hierdoor wel vooruit ga.”

Britt: "Ik ben 15 jaar en ik zit in mB1 van MHC Ede. Ik zit in 3 MAVO van het Pallas.

Ik heb sport high school (SHS) gekozen omdat ik mijn techniek wil verbeteren en 2x per week extra training is altijd leuk. Ik heb het erg naar mijn zin omdat er gezellige mensen meedoen en ik de trainers ook heel tof vind. Ik heb het gevoel dat ik beter word door dat ik meer train en veel tips krijg om het beter te doen. Mijn cijfers blijven goed omdat de extra training 's ochtends is en ik in de middag mijn huiswerk maak”.

Michiel: "Ik doe SHS omdat ik beter wil worden en later in het Nederlands elftal wil spelen. Ik vind het leuk en het heeft geen invloed op mijn cijfers.

Anique: "Met SHS wil ik bereiken dat ik beter word in hockey en dat ik veel kan trainen omdat ik het leuk vind om zoveel mogelijk te hockeyen. SHS heeft geen invloed op mijn schoolprestaties. Ik kan veel tijdens de inhaaluren doen en ik doe zoveel mogelijk huiswerk van te voren.”

Is je interesse gewekt? Voor meer info kan je  een mail sturen naar [email protected] t.a.v. Edwin Schreuder of via het Pallas Athene College.