Samenstelling zaalteams jeugd

7-11-2014

Over 1,5 maand begint het zaalseizoen 2014-2015. De zaalhockeycommissie is druk bezig met de voorbereidingen en op de website kan je al steeds meer info vinden.

Functie zaalhockey in jeugdopleiding

Alhoewel zaalhockey een sport op zich is zien wij het bij MHC Ede als onderdeel van de opleiding tot (veld)hockeyer. Teamprestatie is onderschikt aan individueel opleiden en wij streven er naar dat iedere speler, trainer en coach de ruimte krijgt zich te ontwikkelen tijdens deze leuke overbrugging van de wintermaanden.

Zaalperiode 2014-2015

De zaalcompetitie start zaterdag 13 december 2014 en duurt tot begin/midden februari 2015. Afhankelijk van je team en het competitieniveau speel je wedstrijden in deze periode en krijg je training. De trainingen in de zaal beginnen op 2 december. De breedteteams (mits opgegeven) nemen als volledig team deel aan de competitie, bij de lijnteams verdelen we de spelers over 3 teams. In een voorlichtingsbijeenkomst (medio november, houdt de website in de gaten) voor trainers en coaches bespreken we de randzaken, tactieken en zaalhockey oefenvormen.

Trainingsschema zaalperiode

T&O is in samenwerking met de zaalcommissie druk bezig om voor alle teams een trainingstijd met trainer te organiseren. De locatie van de zaal, beschikbaarheid trainers en niveau team maakt dat dit een grote puzzel is die wij snel hopen af te te ronden. Het is niet nodig om zelf zaalruimte te huren, dit wordt centraal geregeld en spoedig bekend gemaakt.

Samenstelling C- en D-lijnteams

In de C- en D-categorie worden van de eerste twee veldteams drie zaalteams geformeerd zodat de spelers/ speelsters meer speelminuten in de zaal maken. Het eerste zaalteam (C1- en D1-team) bestaat bij voorkeur uit 9 (en maximaal uit 10) spelers/speelsters inclusief de keeper/keepster. De niet-geselecteerde spelers/speelsters van de eerste veldteam en de sterkere spelers/speelsters van het tweede veldteam vormen samen een combinatieteam. De overige spelers/speelsters van het tweede veldteam komen in de zaal uit voor het C3- en D3-team.  Voorbeeld: Het zaalteam van C1 bestaat uit spelers van C1, het zaalteam C2 bestaat uit spelers van C1 en C2 en het zaalteam C3 bestaat uit spelers van C2.

Hoe worden deze teams samengesteld?

De samenstelling van deze 3 teams zal door T&O in samenwerking met de coaches gebeuren. We stellen deze teams samen op basis van tussentijdse beoordelingen/gesprekken en onze inschatting in welk team de speler zich het beste kan ontwikkelen. Deze wijze sluit aan op onze visie dat zaalhockey ondergeschikt is aan het veld.

De veldteams zullen per week gewoon in de normale samenstelling in de zaal doortrainen. Deze keuze maken we omdat de kwalitatief goede trainingslocaties beperkt zijn, en we het aanbieden van minimaal één goede training van belang achten. De wedstrijden worden wel gespeeld met het zaalteam. Op deze wijze heb je nog voldoende contact met je teamgenoten van het veld. T&O zal met de trainers en coaches van de teams kijken, wie welk team gaat begeleiden.

De spelers krijgen eind november te horen in welk team ze hun zaalwedstrijden gaan spelen. Voor ieder team hebben we namelijk hetzelfde doel; opleiden!

Opmerking

Als het om de samenstelling en de trainingsmomenten gaat staat hierboven de grote lijn. Er zijn specifieke teams waar we hiervan afwijken, dit kan te maken hebben met de aantallen spelers en/of kwaliteit trainingslocatie. Soms moeten we een team dan toch opsplitsen om met niet teveel spelers in een te kleine zaal te staan.

Als je vragen hebt over de indeling van de zaalteams en/of de trainingstijden kan je contact opnemen met [email protected]

Met sportieve groet,

Ewout Schröder - Technisch Directeur MHC Ede