In het nieuwe seizoen: teams regelen zelf scheidsrechters

12-6-2017

In het nieuwe seizoen: teams regelen zelf scheidsrechters

In de afgelopen jaren heeft de scheidsrechterscommissie zich ingespannen om voor iedere wedstrijd scheidsrechters te vinden met het gewenste arbitrageniveau.

Hoewel dit op kwaliteit gerichte beleid een positieve impuls heeft gegeven aan de wedstrijdbeleving van teams en toeschouwers, kleeft er ook een nadeel aan: op de "betere” scheidsrechters wordt vaker een beroep gedaan. Dit wordt in toenemende mate als onredelijk ervaren.

Wellicht mede daardoor wordt de club met een toenemend aantal afmeldingen geconfronteerd.

Gezien deze ontwikkelingen heeft het bestuur in overleg met de scheidsrechterscommissie besloten dat met ingang van het volgende seizoen teams worden aangewezen om scheidsrechters voor een wedstrijd te verzorgen.

De nieuwe procedure

De commissie wijst op basis van de wedstrijdplanning de teams aan die op wedstrijddagen voor scheidsrechters moeten zorgen voor een bepaalde wedstrijd. De aanvoerders (van de teams die op zondag spelen) resp. de coaches (van de teams die op zaterdag spelen) zijn (eind)verantwoordelijk voor het aanwijzen van de scheidsrechters binnen zijn of haar team; bij afmeldingen blijven aanvoerders resp. coaches dus verantwoordelijk voor het vinden van vervanging. Als de aangewezen scheidsrechter niet kan fluiten geeft hij dit door aan de aanvoerder resp. coach!

Op deze manier wordt vooral gestreefd naar een meer evenredige indeling van het aantal fluitbeurten over de speelgerechtigde leden.

Zo wordt bijvoorbeeld voor een zaterdag het team JA1 aangewezen om twee scheidsrechters te leveren voor de thuiswedstrijd van MC2. De coach van JA1 is verantwoordelijk dat MC2 daadwerkelijk wordt gefloten door JA1. Uiteraard kan de coach van JA1 de taak van het aanwijzen van scheidsrechters uitbesteden aan een andere vrijwilliger, maar deze coach blijft wel eindverantwoordelijk.

Ook nieuwe plannen voor begeleiding

Daarnaast wordt per team een scheidsrechterbegeleider - bijvoorbeeld een ouder - aangesteld die (beginnende) scheidsrechters begeleidt. Deze persoon staat beginnende fluiters met raad en daad terzijde en geeft deze zo voldoende zelfvertrouwen voor hun eerste wedstrijden. Tevens kan de begeleider getalenteerde fluiters spotten, begeleiden of deze overdragen aan de scheidsrechterscommissie voor verdere

begeleiding, als zij dat willen. Uiteraard zal de club voorzien in instructiemateriaal.

Op deze wijze hoopt de scheidsrechterscommissie meer tijd en aandacht te kunnen besteden aan het begeleiden van de meer gevorderde scheidsrechter.